5/1 2010 Nyfödda

Klockan 14.00 började Akela att valpa.
Det tog inte lång tid så föddes först valpen som var en stabil hane på 320g
Sen kom en tik som vägde 210 g
Sen kom minsta hanen som endast vägde 180g! Akela har aldrig tidigare fått en sån liten valp men
han var pigg och alert så jag var inte särskilt orolig.
Sista valpen var en tik som vägde 300g.

Efter ett par timmar så antog jag att det var klart. Alla mådde bra och Akela verkade lugn.
Men vid 23 tiden började hon flåsa och bli orolig, kunde hon ha en till valp?
Jag förstod att den inte kunde ha varit vid liv och blev orolig, vi måste ju få ut den!
Flera värkar kom och gick men ingenting kom ut.
Jag ringde veterinären som sa att jag borde åka in om ingenting hände strax.
Jag tog ut akela och sprang så att det förhoppningsvis skulle sätta igång värkarna men ingenting hände.
Jag satt och läste på internet och hittade en super bra hemsida om valpning HÄR och jag bestämde mig
för att som sista åtgärd prova stimulera henne vaginalt och det fungerade, ut kom en moderkaka.
Så himla skönt att vi slapp lämna valparna och fara till veterinären i 30 graders kyla.

Valparna mådde bra och Akela kunde till slut lägga sig och sova.
Det blev ingen sömn för mig men det var så himla skönt att se att allt gick bra till slut, hennes tidigare förlossningar har gått så himla bra och lättnaden var stor när även denna gjorde det till slut!


De första tre, fortfarande blöta.


Alla ute, minsta hanen längst till höger.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0